پیوستار نمادپردازی آوایی در اشعار حافظ «برطبق نظریة هینتون»
نویسندگان
چکیده مقاله:
تصویرسازی و تصویرگونگی که حاصل ارتباط انگیختۀ بین دال و مدلول در سطح نشانه است، مختصهای ادبی و زیباییشناسی است که کاربرد غنی آن در اشعار شیخ ازل حافظ شیرازی توجه بسیاری از پژوهشگران را به سوی خود جلب نمودهاست. هدف از پژوهش حاضر نیز در همین راستا بررسی انواع روابط انگیخته و فراوانی آنها در چهارچوب پیوستار نمادپردازی آوایی پیشنهادی هینتون و دیگران (1994) در مجموعۀ اشعار حافظ میباشد. بدین منظور، پس از گردآوری ابیات یا مصرعهایی که به نوعی حاوی یکی از روابط انگیختهبود، انواع نمادپردازی آوایی شامل عینی، تقلیدی، ترکیبی و قراردادی و نیز فراوانی آنها در پیکرۀ فوق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه انواع روابط انگیخته از بیشترین تا کمترین سطح شفافیت در اشعار فوق نشان داد که خود بیانگر اهمیت این ارتباط در سطح نشانههای شعری بوده و نیز عامل جذابیّت و ماندگاری این اشعار نیز میباشد. بررسی کمّی این نشانهها نیز نشان داد که بین میزان انگیختگی و فراوانی آنها نسبت و ارتباط مستقیم وجود دارد؛ بدینمعنا که بر روی محور تصویرگونگی هر چه به سمت شفافیّت بیشتر پیشرویم بر تعداد و فراوانی نشانهها افزوده شده و هرچه از سطح شفافیّت کاستهشود از تعداد و فراوانی دادهها کمتر میشود.
منابع مشابه
نمادپردازی در اشعار سیاسی حلمی سالم
در دورة معاصر، مکتبهای ادبی گوناگونی در کشورهای عربی پدید آمدند که ادیبان آنها برای بیان تجربیات خویش به مخاطبان، هرکدام مسلکی متفاوت درپیشگرفتند. یکی از چالش-برانگیزترین این مکتبها، نمادگرایی است که از نظر منتقدان، خفقان حاکم بر فضای جامعه، عواقب سوء زبان صریح و آشنایی شاعران عرب با مکاتب غربی از عوامل گرایش به این مکتب بودهاست. یکی از این شاعران حلمی سالم، شاعر مصری، است که این رویکرد ...
متن کاملتحلیل نمادپردازی در شعر نیمایی (مطالعۀ موردی اشعار پنج شاعر)
نمادگرایی یکی از جریانهای مهم شعر نیمایی است که شاعران معاصر هر کدام به نسبتی در این جریان شعری سهمی دارند. بررسی جریان نمادگرایی در شعر نیمایی حاکی از آن است که نگرش و جهانبینی شاعر و زمینۀ اصلی اشعار او در تحلیل و تأویل نمادها نقش محوری دارد. هر شاعری متناسب با علائق، افکار و ارزشهای خود، لحن و فضایی را ترسیم میکند که بار معنایی نمادها نیز به این ساختار بستگی دارد. این مقاله با هدف تحلیل ...
متن کاملتحلیل زیباشناختی ساختار آوایی اشعار سلمان هراتی
زیبایی شعر در گرو همنوایی و هماهنگی عناصر شعری است و یکی از راههای ایجاد این همگونی ساختار آوایی شعری است و آن شامل هرگونه تناسب و توازن صوری است که از طریق تکرار کلامی و مطابق قواعد و الگوهای خاص زبانی شکل میگیرد. فرمالیستها و ساختگرایان بر این عقیدهاند که اساس شعر ساختار آن است و در بررسیهای ساختاری روساخت اهمیت بیشتری دارد. سلمان هراتی به عنوان یک شاعر متعهد و انقلابیِ معاصر از عوامل ...
متن کاملمدح در اشعار متنبی و حافظ
پیشینه مدح در شعر عربی به عصر جاهلیت می رسد؛ ولی مدح در شعر فارسی، به تقلید از عروض عربی، از قرن سوم هجری شروع شده است. در دوران حیات متنبی و حافظ، مدح رواج فراوان یافته و شاعران بسیاری به مدیحه سرایی مشغول بود هاند. جایگاه و موقعیت مدح در دیوان متنبی و حافظ، با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد. در حالی که حدود 90 % دیوان متنبی را مدح تشکیل می دهد، تنها 7% دیوان حافظ به مدح اختصاص یافته است. این دو شاعر...
متن کاملساختارشکنی و نامحدودسازی در اشعار حافظ
حافظ شیرازی شاعر کمالگریی است که جنبه فعّال بی-نهایت وجود و اندیشهاش، محدودیّت موجود در ساختار کلمات، مفاهیم، مضامین، تصاویر و قالب شعر را برنتافت. از اینرو، او برای جاری ساختن محتوای ذهنیِ گسترده و بی-کرانه خود در ساختمان شعر، در پی طرّاحی بستر مناسبی بود که قابلیّت و گنجایش پذیرش این حجم نامحدود را داشته باشد. حافظ با ساختارشکنی در ساختمان شعر و غزل، فضای دیوان اشعارش را نامحدود ساخت و با قطع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 28
صفحات 4- 4
تاریخ انتشار 2018-09-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023